dimarts, 5 de juliol del 2011

Orxata de xufla

Aquestes dues últimes setmanes he estat tan enfeinada que no he pogut posar cap recepta ni tampoc passar pels vostres blocs a veure les vostres. De segur que m'he perdut coses boníssimes, però... A veure si quan m'establisca en les vacances, puc posar-me al dia. Hui vos volia deixar una recepta molt refrescant, sana i fàcil de fer: l'orxata de xufla. La veritat és que la xufla és un tubercle una mica difícil d'aconseguir si no viviu pels voltants de València, ja que requereix per al seu cultiu una terra solta i arenosa i temperatures suaus. I Alboraia (València) és una població ideal per al seu cultiu. Jo les compre al Mercat Central de València, però també se'n pot trobar en tendes especialitzades de fruites seques. Si voleu saber les propietats que té aquest tubercle tan preuat, punxeu ací, on teniu un enllaç molt interessant que ho explica molt bé.
Demà agafarem l'avió rumb a Lisboa per passar unes xicotetes vacances d'una setmana. Aquest mes de juliol fa 10 anys que ens vam casar i ja feia temps que no feiem un viatget, així que aquest any hem decidit celebrar-ho a Lisboa, que era un lloc que teníem moltes ganes de conéixer. Estic segura que molts de vosaltres ja coneixeu la ciutat i la seua gastronomia. Intentarem passar uns dies inoblidables i tornar carregats de noves experiències i de records.
Ara vos deixe la recepta de l'orxata de xufla. Espere que vos agrade i fins la tornada.

Orxata de xufla

Ingredients:
1 got de xufles
5 gots d'aigua mineral
3 cullerades de sucre

Com veieu, els ingredients són molt senzills. Per 250 g de xufles, ix 1 litre d'orxata, però això també depén de com ens agrade de concentrada. Jo pose un got de xufles seques en remull tota la nit. Al dia següent, llancem l'aigua del remull i netegem bé les xufles per si hi quedara alguna resta de terra. Hem de triturar les xufles amb aigua nova (no la del remull), però no posarem tota l'aigua de colp, perquè hem d'anar premsant la polpa triturada de les xufles per esprémer-ne tot el suc i després tornar-lo a mesclar amb més aigua fins que aconseguim 1 litre d'orxata: per això ens faran falta uns 5 gots d'aigua, encara que abans d'afegir l'últim got, és convenient que ho tastem per veure si ens agrada així o ho volem més líquid. Jo utilitze la Thermomix per a fer aquesta beguda, és un aparell potent que tritura molt bé les xufles; no ho he fet mai amb batedora tradicional, però m'imagine que amb un poc de paciència també ix molt bé.
Aleshores, resumint: 1 got de xufles triturades, les posem en remull tota la nit. Les triturem amb 2 gots d'aigua i ho colem. Tornem a posar la polpa al robot de cuina, hi afegim 2 gots d'aigua més i ho remenem bé. Reposem la mescla i colem. Tornem a posar la polpa al robot de cuina i hi afegim 1 got més d'aigua; també podem posar ara el sucre. Ho mesclem bé tot amb la batedora, ho deixem reposar uns minuts i colem definitivament la mescla; després, la passem per un colador de tela perquè quede ben fina. Ho tastem de dolç i ho deixem refredar a la nevera. S'ha de consumir en dos dies, ja que com que és natural es fa malbé de pressa. No deixeu mai l'orxata a temperatura ambient, es fa malbé de seguida. Jo un dia la vaig deixar una hora fora de la nevera i quan vaig anar a remenar el sucre estava tota feta un moc molt espés i la vaig haver de llançar. Una pena.
Hi ha molta gent que també posa canyella i pell de llimona per aromatitzar l'orxata, però jo vos aconselle que ho feu de manera natural perquè tasteu el gust de la xufla, que és deliciós. La llimona i la canella preferisc posar-les a la llet per a fer llet merengada, ja que li dóna molt bon sabor.
Els fartons són ideals per a acompanyar aquesta beguda. Com deia Jaume I, això és or, xata!

1. Ostres, no saps com m'agrada l'orxata!! És la meva perdició estiuenca! A veure si trobo xufles i la podem fer a casa, merci per la recepta... i que vagi per Lisboa, a mi em va encantar!
    Petonets
    Sandra

2. M'agrada molt la orxata, només desitjo que vingui el bon temps per que obrin la orxateria.
    Pero l'altre dia la vaig fer a casa... la tinc per l'ultim dia abans de marxa de vacances.
    Petons

3. Precisament ahir vaig estar ben a punt de penjar la meua recepta d'orxata!!!!!! La vaig fer per primera vegada fara unes 3 setmanes i estic encantada, perque l'orxata sense sucre que venen als supermercats és molt dolenta i a casa me la puc fer amb xarop d'agave i està boníssima!!!!!
    Molt bon viatge a Lisboa Asela i disfruteu-ho molt!
    Rosanna, de cosas con encanto

4. com m'agrada l'orxata!!! i si es casolana ni et dic! si no trobo les xufes et vinc a fer una visita!!! jijiji. molts petonets bonica

5. Pues mira que a mi la horchata no me gusta y me ha entrado ganas de tomar un poco con la tuya, lo intentaré.
    Besines

6. No soy muy de horchata yo... pero sí de trufas. No puedo decir que no a algo que no he probado así que una vez que haga y deguste tu horchata casera te cuento.

Besos.

7. Mira que es fàcileta de fer i no n'he fet mai! Ja m'he copiat la teva recepta a veure si m'animo!
    PTNTS
    Dolça

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...